Tynell Activity Träningsgrupper

Under året kommer vi arrangera träningsgrupper med syftet att skapa en roligare och mer inspirerande träningsatmosfär. Här kommer vi lägga fokus på bra träning oavsett din nivå. Gör detta tillsammans med våra ledare från Tynell Activity. Här kommer du få köra träningspass innehållande lugnare distanspass, styrketräning av olika slag och så klart även intervallträning av olika varianter. Målet är att du ska få en inblick i hur du kan styra och lägga upp dina träningspass, kom och medverka oavsett nivå, vi anpassar efter ditt deltagande så alla kan vara med på passen. När det behövs delar vi också upp i gruppnivåer beroende på passens innehåll och syften. Läs mer om respektive träningsgrupp genom att klicka på det du önskar. Där hittar du information om anmälningstider, villkor och träningsprogram.

Alla kan vara med!
Vi kommer att anpassa träningen så att du kan vara med på våra träningspass. Under våra pass kommer vi att dela in i grupper. Vi har olika nivåer, nybörjare för dig som vill komma igång.
Sedan har vi också en grupp för medel/mer van. Kan du jogga 7-10 km så är det inga problem.
Vid behov kommer vi även köra en tuffare grupp som får utmana sig lite mer i intensiteten. Möjligheten finns såklart att bytta grupper under träningens gång. Alla kan vara med!

Höstens träningsgrupp för uppbyggnad av uthållighet och styrka under 10 veckor
Var med i Tynell Activitys Träningsgrupp hösten 2017 och träna din kondition men också träna för en vintersäsong.

Första passet kommer att köras den 13/9 och det sista 22/11.

Anmälan krävs för deltagande och detta gör du genom att skicka in ditt namn, mail, telefon och adress till info@tynellactivity.se

Sista anmälningsdag för medverkande i träningsgruppen är söndag den 30/8.

Vid de pass som vi har rullskidor som en träningsform finns möjligheten att hyra för de som inte har. Dock i begränsat antal. Meddela detta vid anmälan eller inför respektive träningspass. Vid dessa träningstillfällen erbjuds också annan träningsform.

Pris
Hela träningsperioden 1495 kr/per
Enstaka tillfällen 395 kr

Program
Vecka 37
Onsdag 13/9
18.00-19.00
Samling: Lugnet, Tynell Activity Testcenter (Lugnetvägen 14)
Pass: Löpning med lugnt inledande tempo för att sedan köra löpstyrka/spänst och korta intervalldrag. Hela tiden styra efter sin nivå.

Vecka 38
Onsdag 20/9
18.00-19.00
Samling: Lugnet, Tynell Activity Testcenter (Lugnetvägen 14)
Pass: Pulsstyrka. Vi varvar löpning med styrka. Vi kör i löparskor och kör styrkan med egna kroppstyngden. Styrkan är viktig för kroppshållning och teknik, men även skadeförebyggande.

Vecka 39
Onsdag 27/9
18.00-19.00
Samling: Lugnet, Tynell Activity Testcenter (Lugnetvägen 14)
Pass:  Välj mellan rullskidor och löpning
Alt 1: Rullskidåkning med fokus på teknikträning. Även avslutande stakstyrka för överkroppen.
Finns möjlighet till löpning om man inte kan eller vill köra rullskidor. Detta meddelas veckan före!
Observera att vi styr passets innehåll beroende på väder om vi kör rullskidor eller ej. 
Alt 2: Löpning med stegringslopp för att lära sig öka farten i varierad terräng samt bygga på flåset!
Alltid möjlighet att styra efter sin egen nivå.

Vecka 40
Onsdag 4/10
18.00-19.00
Samling: Källviksbacken, mer information kommer skickas ut.
Pass: Stavgångsintervaller med olika intensitetszoner och längder. Fokus ligger på att bygga vår kapacitet och får jobba med flåset. Du kan här lägga upp belastning och nivå efter dina förutsättningar.

Vecka 41
Onsdag 11/10
18.00-19.00
Samling: Lugnet , men kan ändras.
Pass:  Välj mellan rullskidor och löpning
Alt 1: Rullskidåkning med fokus på teknikträning. Även avslutande stakstyrka för överkroppen.
Finns möjlighet till löpning om man inte kan eller vill köra rullskidor. Detta meddelas veckan före! 
Alt 2: Löpning med stavar/distanspass i varierad terräng med sprättande drag.
Alltid möjlighet att styra efter sin egen nivå.
Observera att vi styr passets innehåll beroende på väder om vi kör rullskidor eller ej.

Vecka 43
Onsdag 25/10
18.00-19.00
Samling: Stångtjärn
Pass: Löpning med tröskelintervaller i kontrollerad farthållning. Fokus på detta pass är att jobba med mjölksyratröskeln samt delvis den muskulära uthålligheten. Längre intervaller 4-7 min i flackare terräng!

Vecka 44
Onsdag 1/11
18.00-19.00
Samling: Mer info kommer
Pass: Stavgångsintervaller. Vi kör grenspecifika intervaller med stavar där vi jobbar såväl tekniskt som med flåset för att förbättra konditionen.

Vecka 45
Onsdag 8/11
18.00-19.00
Samling: Lugnet
Pass: Pulsstyrka samt intervallblock. Här vill vi få ett bra pass med pulshöjande träning får vår kapacitet och kroppshållning.

Vecka 46
Onsdag 15/11
18.00-19.00
Samling: Lugnet
Pass: Löpning med innehållande stegintervaller i varierad terräng. Jobba med flås och att hålla olika intensiteter beroende på längd av intervall.

Vecka 47
Onsdag 22/11
18.00-19.00
Samling: Lugnet
Pass: löpning med stavar. Inledande uppvärmning med spänst övningar för att sedan övergå till varierade intervallformer där fokus är styrka och uthållighet.

När den sparade snön läggs ut kan vi eventuellt erbjuda vissa pass på snö. Men detta kommer vi att meddela och erbjuda löpande beroende på förutsättningar.

Villkor

  • Betalning sker mot faktura närmare kursstarten
  • Vid påbörjad kurs återbetalas ej deltagaravgiften eller efter sista avbokningsdag
  • Sista anmälan 30 augusti för medverkan under hela perioden (Från sista anmälningsdag är bokning bindande)
  • Sista avbokningsdag 30 augusti för medverkan under hela perioden
  • Sista anmälan inför enstaka tillfällen, 4 dagar före resp. träningspass
  • Sista avbokning vid enstaka tillfällen, 3 dagar före resp. träningspass
  • Information kommer att skickas ut inför träningstillfällena samt om ev. ändringar i programmet uppstår. Uppdaterad information kommer också att kunna läsas på vår Facebooksida, klicka här.

Nyhet för i år är Grupp Elit Motionär. För elitmotionären som vill ta sin skidåkning till en ny nivå. Här fokuserar vi mer på intervaller och lägger lite extra fokus på stakning (självklart även de andra delteknikerna i klassisk längdskidåkning) och sparra med varandra i grupp.

Grupp 1: Motionär(Jag känner mig ovan)
Grupp 2: Mer van Motionär (Jag har åkt en del och känner mig trygg på skidorna)
Grupp Elit Motionär (Jag är en duktig skidåkare och vill åka snabbare). Lite mer fokus på stakning och intervaller med syfta att utmana sig lite mer i både teknik och fart i skidspåret, samt också sparra varandra i gruppen.

Första passet kommer att köras onsdag den 13/12 och det sista 21/2 då vasaloppsveckan 2018 startar.

Anmälan krävs för deltagande och detta gör du genom att skicka in ditt namn, mail, telefon och adress till info@tynellactivity.se
Sista anmälningsdag för medverkande i träningsgruppen är måndag den 4/12.
Begränsat med antal deltagare
Spårkort löser man på egen han för säsongen eller för enstaka tillfällen.

Vid brist på snö kommer längdskidspassen att bytas mot barmarkspass för anpassad längdskidträning och teknikutveckling.

Pris
Hela träningsperioden 1595 kr/per
Enstaka tillfällen 399 kr

Program
Vecka 50
Onsdag 13/12
18.00-19.00
Samling: Lugnet Skidstadion
Pass: Teknikträning med fokus på koordination, balans och tyngdöverföring. Vi börjar med att bygga en grund för att träna på tryggheten och åkekonomin.
Pass grupp Elitmotionär: Inledande teknikträning klassiskskidåkning med avslutande stegringslopp.
Vid snöbrist under träningspassen innan jul kommer vi köra träning med fokus på uthållighet och teknikförberedande träning. Alternativa barmarkspass anpassat för skidåkningen.

Vecka 51
Onsdag 20/12
18.00-19.00
Samling: Lugnet Skidstadion
Pass: Inledande träning på tyngdöverföring och diagonal skidåkning för att utveckla ”åk-ekonomi” och stabiliteten, samt stakteknik och överkroppsarbete.
Pass grupp Elitmotionär: Inledande stak-teknikträning och teknikintervaller/tröskelintervaller.
Vid snöbrist under träningspassen innan jul kommer vi köra träning med fokus på uthållighet och teknikförberedande träning. Alternativa barmarkspass anpassat för skidåkningen.

Vecka 1
Onsdag 3/1
18.00-19.00
Samling: Lugnet Skidstadion
Pass: Teknikfokus i varierad terräng med både diagonalt som stakning. Syftet är att åka ekonomiskt utifrån hur terrängen ser ut. Övningar att jobba vidare med inför kommande träningspass. Skidstyrka!
Pass grupp Elitmotionär: Skidstyrka på skidor och teknik, kurvtagning och balans.

Vecka 2
Onsdag 10/1
18.00-19.00
Samling: Lugnet eller annan plats beroende på arbeten på skidstadion
Pass: Fokus på stakträning, teknik och överkroppsstyrka. Hitta rätt stakteknik utifrån sin egen styrka och anpassa tekniken till underlaget. Skidstyrka!
Pass grupp Elitmotionär: Teknik med fokus på backe och långa backintervaller.

Vecka 3
Onsdag 17/1
18.00-19.00
Samling: Lugnet
Pass: Inledande fokus på teknik. Intervallträning stakning och växlande terräng diagonalt. Syftet är att få ut tekniken i farten, bibehålla tekniken och hitta ett bra tempo. Fokus att få upp fart.
Pass grupp Elitmotionär: Lagtempointervaller och kortare fartdrag.

Vecka 4
Onsdag 24/1
18.00-19.00
Samling: Lugnet
Pass: Inledande teknik och tyngdöverföring. Fokus ligger sedan på stakning och överkroppsstyrkan. Skidstyrka!
Pass grupp Elitmotionär: Stakning teknik och långa tröskelintervaller med impulser i.

Vecka 5
Onsdag 31/1
18.00-19.00
Samling: Lugnet
Pass: Teknikintervaller i varierad terräng där stakning och diagonal skidåkning varvas.
Pass grupp Elitmotionär: Skidstyrka och intervaller i varierad terräng för att träna på att byta ”växel”

Vecka 6
Onsdag 7/2
18.00-19.00
Samling: Lugnet
Pass: Finslipning av teknik
Pass grupp Elitmotionär: Teknikfokus och balans. Kortare intervaller med max insats.

Vecka 7
Onsdag 14/2
18.00-19.00
Samling: Lugnet
Pass: Finslipning av teknik.
Pass grupp Elitmotionär: Formtoppningspass och teknikslipning.

Vecka 8
Onsdag 21/2
18.00-19.00
Samling: Lugnet
Pass: Avslutande pass, mer info kommer
Pass grupp Elitmotionär: Formtoppningspass och teknikslipning.
Vasaloppsveckan 2018 drar igång fredagen den 23 februari.

Villkor
• Betalning sker mot faktura ca en vecka innan kursen startar.
• Vid påbörjad kurs återbetalas ej deltagaravgiften eller efter sista avbokningsdag.
• Sista anmälan 4 december för medverkan under hela perioden
• Sista avbokningsdag 4 december för medverkan under hela perioden
• Sista anmälan inför enstaka tillfällen, 5 dagar före resp. träningspass
• Sista avbokning vid enstaka tillfällen, 3 dagar före resp. träningspass
• Information kommer att skickas ut inför träningstillfällena samt om ev. ändringar i programmet uppstår. Uppdaterad information kommer också att kunna läsas på vår Facebooksida, klicka här.

Sommarträning för uppbyggnad av uthållighet och styrka under 10 veckor

Under sommaren kommer vi arrangera träningsgrupper med syftet att skapa en roligare och mer inspirerande träningsatmosfär. Här kommer vi jobba med variation i träningen för att bygga en grund samt utveckla din fysiska nivå. Allt för att skapa kunskap om hur just du kan lägga upp dina träningspass oavsett nivå.

Gör detta tillsammans med våra ledare från Tynell Activity som kommer guida dig genom sommaren. Ett perfekt sätt att få kontinuitet och variation tillsammans med andra.

Första passet kommer att köras den 24 maj och det sista passet 16 augusti. Vi kommer köra ett semesteruppehåll på tre veckor i juli.

Efter sommarens träningsgrupp har vi ett kortare uppehåll innan möjligheten finns att vara med i kommande höstens- och vinterns träningsgrupper.

Vid de pass som vi har rullskidor som en träningsform finns möjligheten att låna för de som inte har. Alternativ träning till rullskidåkningen kommer att erbjudas.

Anmälan
Anmälan krävs för deltagande och detta gör du genom att skicka in ditt namn och kontaktuppgifter till info@tynellactivity.se

Sista anmälan
Sista anmälningsdag 10 maj

Pris
Pris hela träningsperioden 1495 kr/person
Pris enstaka tillfällen 395 kr

Program
Med reservation för eventuella ändringar i träningspassen.

Vecka 21
Onsdag
18.00
Samling: Lugnet
Pass: Löpskolning, att få med sig löpteknik och skonsam löpning

Vecka 22
Torsdag (Blodomloppet går på onsdag i Borlänge)
18.00
Samling: Lugnet
Pass: Inledande löpning och uppvärmning. Funktionell styrka/pulshöjande.

Vecka 23
Onsdag
18.00
Samling: Lugnet
Pass: Rullskidteknik. Fokus på grundläggande teknik och en del styrka på rullskidorna för att bygga rätta förutsättningarna. Anpassas i gruppnivå.
Har du inte rullskidor men vill prova på, kontakta oss. Vi har begränsat antal för uthyrning.
Pass: Dom som inte har rullskidor finns löpning/Löpskolning och pulshöjande träning.

Vecka 24
Onsdag
18.00
Samling: Källviksbacken
Pass: Stavgång i backe med inledande teknikträning. Passar ALLA!

Vecka 25
Onsdag
17.30
Samling: Lugnet, samåkning (15 min resa)
Pass: Myrlöpning för skonsam och pulshöjande träning. Benstyrka med stavgång.
Passar ALLA!

Vecka 26
Onsdag
18.00
Samling: Falun
Här finns möjligheten att välja teknikträning rullskidor eller med stavgång/löpning
Pass: Rullskidor distanspass med fokus på teknikbitar under passets gång. Fokus på att träna skidvana, uthållighet och teknik. Har du inte rullskidor men vill prova på, kontakta oss. Vi har begränsat antal för uthyrning.
Pass: löpning/stavgång/styrka. Pulshöjande träning/intervaller.

Vecka 30
Onsdag
18.00-19.00
Samling: Lugnet
Pass: Inledande löpteknik och kortare intervaller för högre fart, kort intervaller samt spänst.
För den som inte kan springa kommer vi erbjuda funktionell styrka/pulsstyrka.
och anpassas i gruppnivåer.

Vecka 31
Onsdag
18.00-19.00
Samling: Falun
Pass: Rullskidteknik, fokus stakning och överkropp. Anpassas i gruppnivåer.
Pass: löpning och styrka/pulshöjande

Vecka 32
Onsdag
18.00-19.00
Samling: Stångtjärn
Pass: Löpintervaller, tröskelintervaller i stege och anpassas i gruppnivåer.

Vecka 33
Onsdag
18.00-19.00
Samling: Lugnet
Pass Stavgångsbana med intervallinslag och snabbhet. Anpassas i gruppnivåer.

Villkor

  • Betalning sker mot faktura ca en vecka innan kursen startar.
  • Vid påbörjad kurs återbetalas ej deltagaravgiften eller efter sista avbokningsdag.
  • Sista anmälan 10 maj för medverkan under hela perioden
  • Sista avbokningsdag 15 maj för medverkan under hela perioden
  • Sista anmälan inför enstaka tillfällen, 5 dagar före resp. träningspass
  • Sista avbokning vid enstaka tillfällen, 3 dagar före resp. träningspass
  • Information kommer att skickas ut inför träningstillfällena samt om ev. ändringar i programmet uppstår. Uppdaterad information kommer också att kunna läsas på vår Facebooksida, klicka här.

Vill du vara med och träna löpteknik under tre veckor?
Komma igång med löpningen inför sommaren med löpstyrka och löpskolning.
Här kan du vara med som ovan löpare till mer van löpare.

Vi startar den 3 maj och köra till den 17 maj. Här kan du sedan välja att hoppa på sommarens träningsgrupp om du vill börja bygga upp din grundfysik, styrka och uthållighet. Läs mer om detta under sommarens träningsgrupp i menyn.

Vi kommer att erbjuda begränsat med plats under denna period där vi kör en intensivkurs innan sommaren kommer igång.
Här har du möjlighet att ta med dig väldigt nyttiga tips och samtidigt få feedback på vad du kan tänkte på i din löpträning.

Program och tider
3 maj kl18.00 (Adress: Lugnetvägen 14, 79131 Falun. Samling 17.55 på skidstadion)
6 maj kl10.00-11.00
10 maj kl18.00-19.00
17 maj kl18.00-19.00

Ledare: Tynell Activitys egen löpcoach Moa Larsson kommer vara en av ledarna som håller i kursen.

Pris: 595kr (för hela perioden)

Anmälan: skicka ett mail till info@tynellactivity.se
sista anmälningsdag 26 april

Ladda ner inbjudan som PDF här

Villkor
Betalning sker mot faktura ca en vecka innan kursen startar.
Vid påbörjad kurs återbetalas ej deltagaravgiften eller efter sista avbokningsdag.
Sista anmälan 26 april för medverkan under hela perioden
Sista avbokningsdag 26 april för medverkan under hela perioden
Information kommer att skickas ut inför träningstillfällena samt om ev. ändringar i programmet uppstår.
Anmälan är bindande efter sista avbokningsdag.

Som medlemmar i Tynell Actvitys Träningsgrupper får du exklusiva erbjudanden från våra samarbetspartners. Du blir även medlem i den träningsgrupp som Tynell Activity har på Facebook där vi delar och förmedlar tips och tankar, samt träningspass och erbjudanden. Se nu till att anmäla dig till din träningsgrupp och följ med oss på träningspassen. Å du.. kom ihåg att du kan vara med oavsett nivå.