Tynell Activity Träningsgrupper

Under året kommer vi arrangera träningsgrupper med syftet att skapa en roligare och mer inspirerande träningsatmosfär. Här kommer vi lägga fokus på bra träning oavsett din nivå. Gör detta tillsammans med våra ledare från Tynell Activity. Här kommer du få köra träningspass innehållande lugnare distanspass, styrketräning av olika slag och så klart även intervallträning av olika varianter. Målet är att du ska få en inblick i hur du kan styra och lägga upp dina träningspass, kom och medverka oavsett nivå, vi anpassar efter ditt deltagande så alla kan vara med på passen. När det behövs delar vi också upp i gruppnivåer beroende på passens innehåll och syften. Läs mer om respektive träningsgrupp genom att klicka på det du önskar. Där hittar du information om anmälningstider, villkor och träningsprogram.

Alla kan vara med!
Vi kommer att anpassa träningen så att du kan vara med på våra träningspass. Under våra pass kommer vi att dela in i grupper. Vi har olika nivåer, nybörjare för dig som vill komma igång.
Sedan har vi också en grupp för medel/mer van. Kan du jogga 7-10 km så är det inga problem.
Vid behov kommer vi även köra en tuffare grupp som får utmana sig lite mer i intensiteten. Möjligheten finns såklart att bytta grupper under träningens gång. Alla kan vara med!

Vi fortsätter med succén och vinterns träningsgrupp även under kommande vintersäsong. Här kan du vara med som nybörjare till elitmotionär. Eftersom vi jobbar med många gruppindelningar så kan vi erbjuda bra kvalité och samtidigt ge individuella tips under resans gång.

Grupp 1: Motionär(Jag känner mig ovan)
Grupp 2: Mer van Motionär (Jag har åkt en del och känner mig trygg på skidorna)
Grupp Elit Motionär (Jag är en duktig skidåkare och vill åka snabbare). Lite mer fokus på stakning och intervaller med syfta att utmana sig lite mer i både teknik och fart i skidspåret, samt också sparra varandra i gruppen.

Ifjol körde vi gruppen ”elitmotionären” som vill testa på intervallträningen i sin längdskidåkning. Här fokuserar på intervaller i kombination med teknikträning. Vi lägger lite extra fokus på stakning (självklart även de andra delteknikerna i klassisk längdskidåkning) och sporras tillsammans.

Anmälan krävs för deltagande och detta gör du genom att skicka in ditt namn, mail, telefon och adress till info@tynellactivity.se
Sista anmälningsdag 3 december
Begränsat med antal deltagare
Spårkort löser man på egen han för säsongen eller för enstaka tillfällen.

Vid brist på snö kommer längdskidspassen att bytas mot barmarkspass för anpassad längdskidträning och teknikutveckling.

Pris
Hela träningsperioden 1595 kr/per
Enstaka tillfällen 399 kr

Program under planering

Vecka 50
Onsdag 12/12
18.00-19.00
Samling:  Lugnet Skidstadion
Pass: Teknikträning med fokus på koordination, balans och tyngdöverföring. Vi börjar med att bygga en grund för att träna på tryggheten och åkekonomin.
Pass grupp Elitmotionär: Inledande teknikträning av balans och stakning med avslutande stegringslopp.

Vid snöbrist under träningspassen innan jul kommer vi köra träning med fokus på uthållighet och teknikförberedande träning.

Vecka 51
Onsdag 19/12
18.00-19.00
Samling: Lugnet Skidstadion
Pass: Teknikträning med fokus på koordination, balans och tyngdöverföring.
Pass grupp Elitmotionär: Inledande teknikträning/tyngdöverföring, utförsåkning samt stegringslopp.

Vid snöbrist under träningspassen innan jul kommer vi köra träning med fokus på uthållighet och teknikförberedande träning.

Vecka 1
Onsdag 2/1
18.00-19.00
Samling: Lugnet Skidstadion
Pass: Teknikfokus fortsätter i varierad terräng samt utförsträning/kurvtagning. Övningar att jobba vidare med inför kommande träningspass. Skidstyrka!
Pass grupp Elitmotionär: Skidstyrka på skidor och teknik, kurvtagning och balans.

Vecka 2
Onsdag 9/1
18.00-19.00
Samling: Lugnet eller annan plats beroende på arbeten på skidstadion
Pass: Fokus på stakträning och tyngdöverföring. Hitta rätt stakteknik utifrån sin egen styrka och anpassa tekniken till underlaget.
Pass grupp Elitmotionär: Teknik med fokus på backe och längre intervalldrag.

Vecka 3
Onsdag 16/1
18.00-19.00
Samling: Lugnet
Pass: Teknikträning med utförsträning, saxning och val av delteknik i terräng.
Pass grupp Elitmotionär: Uppvärmning med fokus på balansträning. Sedan korta och långa intervaller.

Vecka 4
Onsdag 23/1
18.00-19.00
Samling: Lugnet
Pass: Inledande teknik och tyngdöverföring. Fokus ligger sedan på stakning och överkroppsstyrkan. Skidstyrka!
Pass grupp Elitmotionär: Stakning teknik och långa tröskelintervaller med impulser i.

Vecka 5
Onsdag 30/1
18.00-19.00
Samling: Lugnet
Pass: Fortsatt teknikträning av balans samt utförsträning och kurvtagning. Anpassning efter gruppen.
Pass grupp Elitmotionär: Skidstyrka och intervaller i varierad terräng för att träna på att byta ”växel”

Vecka 6
Onsdag 6/2
18.00-19.00
Samling: Lugnet
Pass: Finslipning av teknik
Pass grupp Elitmotionär: Teknikfokus och balans. Kortare intervaller med max-insats.

Vecka 7
Onsdag 13/2
18.00-19.00
Samling: Lugnet
Pass: Finslipning av teknik.
Pass grupp Elitmotionär: Formtoppningspass och teknikslipning.

Vecka 8
Onsdag 20/2
18.00-19.00
Samling: Lugnet
Pass: Avslutande pass, mer info kommer
Pass grupp Elitmotionär: Formtoppningspass och teknikslipning.
Vasaloppsveckan 2019 drar igång på fredagen.

Villkor
• Betalning sker mot faktura ca en vecka innan kursen startar.
• Vid påbörjad kurs återbetalas ej deltagaravgiften eller efter sista avbokningsdag.
• Sista anmälan 3 december för medverkan under hela perioden
• Sista avbokningsdag 3 december för medverkan under hela perioden
• Sista anmälan inför enstaka tillfällen, 5 dagar före resp. träningspass
• Sista avbokning vid enstaka tillfällen, 3 dagar före resp. träningspass
• Information kommer att skickas ut inför träningstillfällena samt om ev. ändringar i programmet uppstår. Uppdaterad information kommer också att kunna läsas på vår Facebooksida, klicka här.

Höstens träningsgrupp med utveckling och utmaning av kondition samt styrka under 10 veckor
Var med i Tynell Activitys Träningsgrupp hösten 2018 och träna din kondition oavsett löpare, skidåkare eller cyklist. Var med och variera ditt träningsinnehåll och sporras tillsammans med andra.

Första passet 12 september

Anmälan krävs för deltagande och detta gör du genom att skicka in ditt namn, mail, telefon och adress till info@tynellactivity.se

Sista anmälningsdag 30/8

Vi kommer erbjuda rullskidor på några av träningstillfällena om intresse finns för detta.

Pris
Hela träningsperioden 1495 kr/per
Enstaka tillfällen 295 kr (Rullskidpassen 395 kr)

Program

Vecka 37
Onsdag 12/9
18.00-19.00
Samling: Lugnet
Pass: Löpning med lugnt inledande tempo för att sedan köra löpstyrka/spänst och korta intervalldrag. Hela tiden styra efter sin nivå.

Vecka 38
Onsdag 19/9
18.00-19.00
Samling: Lugnet
Pass: Pulsstyrka. Vi varvar löpning med styrka. Vi kör i löparskor och kör styrkan med egna kroppstyngden. Styrkan är viktig för kroppshållning och teknik, men även skadeförebyggande.
(Tillåter vädret kan vi ev erbjuda myrlöpning som ett pass istället.)

Vecka 39
Onsdag 26/9
18.00-19.00
Samling: Källviksbacken
Pass: Stavgångsintervaller med olika intensitetszoner och längder. Fokus ligger på att bygga vår kapacitet och får jobba med flåset. Du kan här lägga upp belastning och nivå efter dina förutsättningar.

 Vecka 40
Onsdag 3/10
18.00-19.00
Samling: Lugnet
Pass: Intervaller i stege, löpning med varierad terräng, från kuperat till lite flackare terräng.
Alt vid intresse erbjuda: Rullskidåkning med fokus på teknikträning.

Vecka 41
Onsdag 10/10
18.00-19.00
Samling: Stångtjärn.
Pass: Löpning med tröskelintervaller i kontrollerad farthållning. Fokus på detta pass är att jobba med mjölksyratröskeln samt delvis den muskulära uthålligheten. Längre intervaller 4-7 min i flackare terräng!

Vecka 43
Onsdag 24/10
18.00-19.00
Samling: Lugnet
Pass: Pulsstyrka. Vi varvar löpning med styrka. Vi kör i löparskor och kör styrkan med egna kroppstyngden. Styrkan är viktig för kroppshållning och teknik, men även skadeförebyggande.
Alt vid intresse erbjuda: Rullskidåkning med fokus på teknikträning.

Vecka 44
Onsdag 31/10
18.00-19.00
Samling: Källviksbacken
Pass: Stavgångsintervaller. Vi kör grenspecifika intervaller med stavar där vi jobbar såväl tekniskt som med flåset för att förbättra konditionen.

Vecka 45
Onsdag 7/11
18.00-19.00
Samling: Lugnet
Pass: Pulsstyrka samt intervallblock. Här vill vi få ett bra pass med pulshöjande träning får vår kapacitet och kroppshållning.

Vecka 46
Onsdag 14/11
18.00-19.00
Samling: Lugnet
Pass: Korta intervaller för att jobba med hastighet och samtidigt kondition och löpstyrka.

Vecka 47
Onsdag 21/11
18.00-19.00
Samling: Lugnet
Pass: löpning med stavar. Inledande uppvärmning med spänstövningar, för att sedan övergå till varierade intervallformer.

När den sparade snön läggs ut kan vi eventuellt erbjuda vissa pass på snö. Men detta kommer vi att meddela och erbjuda löpande beroende på förutsättningar.
Villkor

  • Betalning sker mot faktura närmare kursstarten
  • Vid påbörjad kurs återbetalas ej deltagaravgiften eller efter sista avbokningsdag
  • Sista anmälan 30 augusti för medverkan under hela perioden (Från sista anmälningsdag är bokning bindande)
  • Sista avbokningsdag 30 augusti för medverkan under hela perioden
  • Sista anmälan inför enstaka tillfällen, 4 dagar före resp. träningspass
  • Sista avbokning vid enstaka tillfällen, 3 dagar före resp. träningspass
  • Information kommer att skickas ut inför träningstillfällena samt om ev. ändringar i programmet uppstår. Uppdaterad information kommer också att kunna läsas på vår Facebooksida, klicka här.

 

Sommarträning för uppbyggnad av uthållighet och styrka under 10 veckor

Under sommaren kommer vi arrangera träningsgrupper med syftet att skapa en roligare och mer inspirerande träningsatmosfär. Här kommer vi jobba med variation i träningen för att bygga en grund samt utveckla din fysiska nivå. Allt för att skapa kunskap om hur just du kan lägga upp dina träningspass oavsett nivå.

Gör detta tillsammans med våra ledare från Tynell Activity som kommer guida dig genom sommaren. Ett perfekt sätt att få kontinuitet och variation tillsammans med andra.

Första passet kommer att köras den 23 maj och det sista passet 15 augusti. Vi kommer köra ett semesteruppehåll på tre veckor i juli.

Efter sommarens träningsgrupp har vi ett kortare uppehåll innan möjligheten finns att vara med i kommande höstens- och vinterns träningsgrupper.

Anmälan
Anmälan krävs för deltagande och detta gör du genom att skicka in ditt namn och kontaktuppgifter till info@tynellactivity.se

Sista anmälan
Sista anmälningsdag 14 maj

Pris
Pris hela träningsperioden 1495 kr/person
Pris enstaka tillfällen 395 kr

Program
Med reservation för eventuella ändringar i träningspassen.

Vecka 21
Onsdag
18.00
Samling: Lugnet
Pass: Löpning samt funktionell styrka med innehåll av pulsdrivande intervallinslag.

Vecka 22
Onsdag
18.00
Samling: Lugnet
Pass: Korta intervaller i både obanad terräng samt stig/skidspår. Möjlighet till både gång och löpning för bra intensitet och anpassning av sin egen förmåga.

Vecka 23
Onsdag
18.00
Samling: Lugnet
Pass: Löpning samt funktionell styrka med innehåll av pulsdrivande intervallinslag.

Vecka 24
Onsdag
18.00
Samling: Källviksbacken
Pass: Stavgång i backe med inledande teknikträning. Passar ALLA!

Vecka 25
Onsdag
18.00
Samling: Falun
Här finns möjligheten att välja teknikträning rullskidor eller med stavgång/löpning
Pass: löpning/stavgång/styrka. Intervallträning med stegrande belastning av puls. Kan såklart anpassa efter sin förmåga och uthållighet.

Vecka 26
Onsdag
17.30
Samling: Lugnet, samåkning (15 min resa)
Pass: Myrlöpning för skonsam och pulshöjande träning. Benstyrka med stavgång.
Passar ALLA!

Vecka 30
Onsdag
18.00-19.00
Samling: Lugnet
Pass: Funktionell styrkebana med pulsdrivande träning. Även alternativa inslag av löpning/gång.
Alt:  Rullskidor för den som vill prova på eller kör det. (Mer info om detta kommer)

Vecka 31
Onsdag
18.00-19.00
Samling: Källviksbacken
Pass: Stavgång/löpning med inslag av varierad intervallform.

Vecka 32
Onsdag
18.00-19.00
Samling: Stångtjärn
Pass: Intervallträning i stege Löp/gång i både backe och flack terräng. Anpassas i gruppnivåer.

Vecka 33
Onsdag
18.00-19.00
Samling: Lugnet
Pass Favoritpass i repris efter 9 veckor. Anpassas i gruppnivåer.

Villkor

  • Betalning sker mot faktura ca en vecka innan kursen startar.
  • Vid påbörjad kurs återbetalas ej deltagaravgiften eller efter sista avbokningsdag.
  • Sista anmälan 14 maj för medverkan under hela perioden
  • Sista avbokningsdag 18 maj för medverkan under hela perioden
  • Sista anmälan inför enstaka tillfällen, 5 dagar före resp. träningspass
  • Sista avbokning vid enstaka tillfällen, 3 dagar före resp. träningspass
  • Information kommer att skickas ut inför träningstillfällena samt om ev. ändringar i programmet uppstår. Uppdaterad information kommer också att kunna läsas på vår Facebooksida, klicka här.

Vill du komma igång?

Start 18 april kl18.00.
Vi kommer hålla till i Falun.

Följ med på fem träningstillfällen där vi lägger fokus på att aktivera kroppen och skapa rätt förutsättningar.
Här kan du vara med som ren nybörjare till mer van och vi kommer lära dig att hitta en bra balans och belastning på din träning.

Följ med och skapa inspiration i träningen där vi lägger fokus på cirkelstyrka, lättare konditionsträning och samtidigt möjlighet till lite utmanande träning.

Det du bland annat kommer få göra är att:
– Utveckla din grundstyrka
– Genom gång och stavgång utveckla din kondition
– Utmana dig själv och inser att du kan mer än du tror
– Styra din intensitet efter dina förutsättningar

Anmäld dig på info@tynellactivity.se
Sista anmälan 9 april.
Vi kommer skicka ut mer information till dig efter anmälan.

Pris för hela perioden
995 kr

Med detta kan du sedan hitta inspiration till vidare utveckling av din träning. Uppleva känslan av att man faktiskt blir piggare med träning, förebygger skador och mår bättre. Ingen förkunskap krävs för dig som vill vara med under dessa träningstillfällen.

Program 
Träningspass 18 april
Grundstyrka med stationer där vi kommer jobba med balans, överkropp och ben.
Ett kombinerat pass med gång/stavgång i lättare backterräng.

Träningspass 25 april
Cirkelstyrka med hjälp av olika vikter och kroppshållning. Fortsättning på gång och stavgång i backe.

Träningspass 2 maj
Stavgång i backe där du själv anpassar din intensitet efter din egen förmåga. Avslutar med lite mage/rygg 10 min.

Träningspass 9 maj
Fortsättning med intervalltemat sedan tidigare pass i varierad terräng.

Träningspass 14 maj (OBS detta är en måndag)
Onsdag den 16 maj går Älven runt i Borlänge för den som vill kör det. Detta är ett prefekt tillfälle som uppladdning.
Kortare intervallträning för att utveckla uthållighet. Anpassa belastning utifrån din känsla.

Villkor

  • Betalning sker mot faktura ca en vecka innan kursen startar.
  • Vid påbörjad kurs återbetalas ej deltagaravgiften eller efter sista avbokningsdag.
  • Sista anmälan 9 april för medverkan under hela perioden
  • Sista avbokningsdag 15 maj för medverkan under hela perioden
  • Sista anmälan inför enstaka tillfällen, 5 dagar före resp. träningspass
  • Sista avbokning vid enstaka tillfällen, 3 dagar före resp. träningspass
  • Information kommer att skickas ut inför träningstillfällena samt om ev. ändringar i programmet uppstår.

Som medlemmar i Tynell Actvitys Träningsgrupper får du exklusiva erbjudanden från våra samarbetspartners. Du blir även medlem i den träningsgrupp som Tynell Activity har på Facebook där vi delar och förmedlar tips och tankar, samt träningspass och erbjudanden. Se nu till att anmäla dig till din träningsgrupp och följ med oss på träningspassen. Å du.. kom ihåg att du kan vara med oavsett nivå.