Tynell Activity Träningsgrupper

Under planering

Höstens träningsgrupp med utveckling och utmaning av kondition samt styrka under 10 veckor
Var med i Tynell Activitys Träningsgrupp hösten 2022 och träna din kondition oavsett löpare, skidåkare eller cyklist. Var med och variera ditt träningsinnehåll och sporras tillsammans med andra.

HÄR KAN DU FÖLJA MED SOM NYBÖRJARE TILL MER VAN!!!

Första passet Torsdag den 15 september

Anmälan krävs för deltagande och detta gör du genom att skicka in ditt namn, mail, telefon och adress till info@tynellactivity.se

Sista anmälningsdag 5 september

Vi kan komma att erbjuda rullskidor som alternativ på något av träningstillfällena om intresse finns för detta. Se program nedan med reservation för eventuella ändringar av något träningspass.

Pris
Hela träningsperioden 1595 kr/per
Enstaka tillfällen 295 kr

Program

Vecka 37
Torsdag 15/9
18.00-19.00
Samling: Lugnet
Pass: Inledande uppvärmning med löpskolning samt löpstyrka. Övergår sedan till anpassning av intervallträning med både skidgångsstavar och ren löpning. Med syfte att förbereda sig för kommande veckor.

Vecka 38
Torsdag 22/9
18.00-19.00
Samling: Lugnet
Pass: Pulsstyrka. Vi varvar löpning med styrka. Vi kör i löparskor och kör styrkan med egna kroppstyngden. Styrkan är viktig för kroppshållning och teknik, men även skadeförebyggande.

 Vecka 39
Torsdag 29/9
18.00-19.00
Samling: Stora mossen
Pass: Längre och kortare intervaller som löpning/gång och löpning med stavar.

Vecka 40
Torsdag 6/10
18.00-19.00
Samling: Källviksbacken
Pass: Stavgångsintervaller med olika intensitetszoner och längder. Fokus ligger på att bygga vår kapacitet och får jobba med flåset. Du kan här lägga upp belastning och nivå efter dina förutsättningar.

Vecka 41
Torsdag 13/10
18.00-19.00
Samling: Stångtjärn/Falun.
Pass: Löpning med tröskelintervaller i kontrollerad farthållning. Fokus på detta pass är att jobba med mjölksyratröskeln samt delvis den muskulära uthålligheten. Längre intervaller 3-6 min i flackare terräng! Alt vid intresse erbjuda: Rullskidåkning med fokus på teknikträning.

Vecka 43
Torsdag 27/10
18.00-19.00
Samling: Lugnet
Pass: Pulsstyrka. Vi varvar löpning med styrka. Vi kör i löparskor och kör styrkan med egna kroppstyngden. Styrkan är viktig för kroppshållning och teknik, men även skadeförebyggande.

Vecka 44
Torsdag 3/11
18.00-19.00
Samling: Källviksbacken
Pass: Stavgångsintervaller. Vi kör grenspecifika intervaller med stavar där vi jobbar såväl tekniskt som med flåset för att förbättra konditionen.

Vecka 45
Torsdag 10/11
18.00-19.00
Samling: Lugnet
Pass: Pulsstyrka samt intervallblock. Här vill vi få ett bra pass med pulshöjande träning får vår kapacitet och kroppshållning.
Alternativt: Intervaller i Stångtjärn med pannlampa/reflexbana

Vecka 46
Torsdag 17/11
18.00-19.00
Samling: Lugnet
Pass: Korta intervaller för att jobba med hastighet och samtidigt kondition och löpstyrka.

Vecka 47
Torsdag 24/11
18.00-19.00
Samling: Lugnet
Pass: löpning med stavar (Intervallbana). Inledande uppvärmning med spänstövningar, för att sedan övergå till varierade intervallformer.

När den sparade snön läggs ut kan vi eventuellt erbjuda vissa pass på snö. Men detta kommer vi att meddela och erbjuda löpande beroende på förutsättningar.

Villkor

  • Betalning sker mot faktura närmare kursstarten
  • Vid påbörjad kurs återbetalas ej deltagaravgiften eller efter sista avbokningsdag
  • Sista anmälan 5 september för medverkan under hela perioden (Från sista anmälningsdag är bokning bindande)
  • Sista avbokningsdag 5 september för medverkan under hela perioden
  • Sista anmälan inför enstaka tillfällen, 4 dagar före resp. träningspass
  • Sista avbokning vid enstaka tillfällen, 3 dagar före resp. träningspass
  • Information kommer att skickas ut inför träningstillfällena samt om ev. ändringar i programmet uppstår. Uppdaterad information kommer också att kunna läsas på vår Facebooksida, klicka här.

Tynell Activitys Rullskidgrupp hösten 2022 – Klassisk rullskidåkning

Här kommer vi erbjuda 9 tillfällen med träning på rullskidor. Fokus kommer vara att jobba med teknikträning och kontroll, men även för den som känner sig mer stabil på rullskidor intervallinslag

Här kommer vi som ledare på Tynell Activity förmedla vår kunskap för att inspirerar till bra teknikträning med personlig feedback. Du får med dig övningar att jobba vidare med, men framförallt får du möjlighet till kontinuitet i din rullskidåkning.

  • Nybörjargrupp: Fokus ligger på teknikträning med balans, kontroll samt säkerhet.
  • Mer van grupp: kommer jobba med teknik men med intervaller som en del.

Träningspassen startar 18.00 enligt program nedan.
Vilken plats vi kommer att hålla till på informeras inför varje tillfälle.
Allt genomförs i Faun.

Övergripande innehåll

  • Balans- och kontrollträning
  • Säkerhet och trygghet
  • Moment för egen teknikträning samt teknikbanor
  • Bromsning och utförsträning efter förkunskap
  • Stakning i flack terräng samt uppförsstakning
  • Diagonalåkning och stakning med frånskjut
  • Pulshöjande träning och intervallträning
  • Skidstyrka, impulsträning och snabbhet
  • Möjlighet att testa skateteknik (rullskidor finns att hyra)

Vecka 36
Onsdag 7 sep

Vecka 37
Onsdag 14 sep

Vecka 38
Onsdag 21 sep

Vecka 39
Onsdag 28 sep

Vecka 40
Onsdag 5 okt

Vecka 41
Onsdag 12 okt

Vecka 42
Onsdag 19 okt

Vecka 43
Onsdag 26 okt

Vecka 44
Onsdag 2 nov

Pris för hela perioden 1695 kr
Pris för enstaka tillfällen 300 kr
För att jobba med kvalitén kommer vi köra med begränsat antal deltagare under denna kurs.

Utrustning
Medtag egen utrustning för rullskidåkning. Vi har även rullskidor att hyra ut vid förfrågan om du själv inte har men vill vara med. Obligatoriskt med hjälm. Reflexväst rekommenderas vid pass om vi kommer vara på andra ställen än Lugnets skidstadion. Har du frågor och funderingar tveka inte att kontakt oss.

Villkor

  • Betalning sker mot faktura närmare kursstarten
  • Vid påbörjad kurs återbetalas ej deltagaravgiften eller efter sista avbokningsdag
  • Sista anmälan 24 augusti för medverkan under hela perioden (Från sista anmälningsdag är bokning bindande)
  • Sista avbokningsdag 24 augusti för medverkan under hela perioden
  • Sista anmälan inför enstaka tillfällen, 4 dagar före resp. träningspass
  • Sista avbokning vid enstaka tillfällen, 3 dagar före resp. träningspass
  • Information kommer att skickas ut inför träningstillfällena samt om ev. ändringar i programmet uppstår. Uppdaterad information kommer också att kunna läsas på vår Facebooksida, klicka här.
  • Tillkommer gör spårkort för rullskidbanan på Lugnet.

Sommarträning för uppbyggnad av uthållighet och styrka under 10 veckor

Fortsätt vårträningen med oss genom att behålla kvalité och kontinuitet under sommaren. Syftet är att skapa en roligare och mer inspirerande träningsatmosfär som leder till utveckling. Här kommer vi jobba med variation i träningen för att bygga en grund samt utveckla din fysiska nivå. Allt för att skapa kunskap om hur just du kan lägga upp dina träningspass.

Gör detta tillsammans med våra ledare från Tynell Activity som kommer guida dig genom sommaren. Ett perfekt sätt att få kontinuitet och variation tillsammans med andra.

Efter sommarens träningsgrupp har vi ett kortare uppehåll innan möjligheten finns att vara med i kommande höstens- och vinterns träningsgrupper.

Start Torsdag 26 maj i Falun

Anmälan
Anmälan krävs för deltagande och detta gör du genom att skicka in ditt namn och kontaktuppgifter till info@tynellactivity.se

Sista anmälan
Sista anmälningsdag 16 maj

Pris
Pris hela träningsperioden 1595 kr/person
Pris enstaka tillfällen 295 kr (Rullskidpassen 395 kr)

Program
Med reservation för eventuella ändringar i träningspassen.

Vecka 21
Torsdag
18.00
Samling: Lugnet
Pass: Löpning och kort introduktion till löpskolning samt funktionell styrka med lättare intervallinslag.

Vecka 22
Torsdag
18.00
Samling: Lugnet eller Stångtjärn
Pass: Korta intervaller i både obanad terräng samt stig/skidspår. Möjlighet till både gång och löpning för bra intensitet och anpassning av sin egen förmåga.

Vecka 23
Torsdag
18.00
Samling: Lugnet
Pass: Tynell Special – Funktionell styrkebana med pulsdrivande träning. Även alternativa inslag av löpning/gång. Innehållande spänstträning

Vecka 24
Torsdag
18.00
Samling: Källviksbacken
Pass: Stavgång i backe med inledande teknikträning. Passar ALLA!

Vecka 25
Torsdag
17.30
Samling: Lugnet, samåkning (15 min resa)
Pass: Myrlöpning för skonsam och pulshöjande träning. Benstyrka med stavgång.
Passar ALLA!

Vecka 26
Torsdag
18.00
Samling: Falun
Här finns möjligheten att välja teknikträning rullskidor eller med stavgång/löpning
Pass:Intervallbana med kuperad terräng för att variera belastning av puls. Kan såklart anpassa efter sin förmåga och uthållighet.
Alt vid intresse:  Rullskidor för den som vill prova på eller kör det. (Mer info om detta kommer)

Vecka 30
Torsdag
18.00-19.00
Samling: Stångtjärn
Pass: Intervallträning i stege Löp/gång i både backe och flack terräng. Anpassas i gruppnivåer.
Alt vid intresse:  Rullskidor för den som vill prova på eller kör det. (Mer info om detta kommer)

Vecka 31
Torsdag
18.00-19.00
Samling: Källviksbacken
Pass: Stavgång/löpning med inslag av varierad intervallform.

Vecka 32
Torsdag
18.00-19.00
Samling: Lugnet
Pass: Tynell Special – Funktionell styrkebana med pulsdrivande träning. Även alternativa inslag av löpning/gång. Innehållande spänstmoment.

Vecka 33
Torsdag
18.00-19.00
Samling: Lugnet
Pass Intervaller i mördarbacken som löpning och skidgång, intervallslinga med fokus på backträning.

Villkor

  • Betalning sker mot faktura ca en vecka innan kursen startar.
  • Vid påbörjad kurs återbetalas ej deltagaravgiften eller efter sista avbokningsdag.
  • Sista anmälan 16 maj för medverkan under hela perioden
  • Sista avbokningsdag 16 maj för medverkan under hela perioden
  • Sista anmälan inför enstaka tillfällen, 5 dagar före resp. träningspass
  • Sista avbokning vid enstaka tillfällen, 3 dagar före resp. träningspass
  • Information kommer att skickas ut inför träningstillfällena samt om ev. ändringar i programmet uppstår. Uppdaterad information kommer också att kunna läsas på vår Facebooksida, klicka här.

Följ med på fem träningstillfällen där vi lägger fokus på att aktivera kroppen och skapa rätt förutsättningar.
Här kan du vara med som ren nybörjare till mer van och vi kommer lära dig att hitta en bra balans och belastning på din träning.

Följ med och skapa inspiration i träningen där vi lägger fokus på cirkelstyrka, lättare konditionsträning och samtidigt möjlighet till lite utmanande träning.

Det du bland annat kommer få göra är att:
– Utveckla din grundstyrka
– Genom gång och stavgång utveckla din kondition
– Utmana dig själv och inser att du kan mer än du tror
– Styra din intensitet efter dina förutsättningar

Anmäld dig på info@tynellactivity.se
Sista anmälan 11 april.
Vi kommer skicka ut mer information till dig efter anmälan.

Pris för hela perioden
995 kr

Med detta kan du sedan hitta inspiration till vidare utveckling av din träning. Uppleva känslan av att man faktiskt blir piggare med träning, förebygger skador och mår bättre. Du anpassar efter din förmåga.

Program 
Träningspass 21 april
Grundstyrka med stationer hållning, stabilitet och löpstyrka.
Ett kombinerat pass avslutande backe i egen fart och förutsättning.

Träningspass 28 april
Fortsatt styrka med för kroppskontroll och löpstyrka. Fortsättning på gång och stavgång i backe.

Träningspass 5 maj 
Stavgång i backe där du själv anpassar din intensitet efter din egen förmåga. Avslutar med mage/rygg 10 min.

Träningspass 12 maj
Fortsättning med intervalltemat sedan tidigare pass i varierad terräng samt löpstyrka och hållning.

Träningspass 19 maj
Kortare intervallträning för att utveckla uthållighet. Anpassa belastning utifrån din känsla.

Villkor

  • Betalning sker mot faktura ca en vecka innan kursen startar.
  • Vid påbörjad kurs återbetalas ej deltagaravgiften eller efter sista avbokningsdag.
  • Sista anmälan 11 april för medverkan under hela perioden
  • Sista avbokningsdag 11 april för medverkan under hela perioden
  • Sista anmälan inför enstaka tillfällen, 3 dagar före resp. träningspass
  • Sista avbokning vid enstaka tillfällen, 1 dagar före resp. träningspass
  • Information kommer att skickas ut inför träningstillfällena samt om ev. ändringar i programmet uppstår. Uppdaterad information kommer också att kunna läsas på vår Facebooksida, klicka här.
Vi fortsätter med succén och vinterns träningsgrupp även under kommande vintersäsong. Här kan du vara med som nybörjare till elitmotionär. Eftersom vi jobbar med många gruppindelningar så kan vi erbjuda bra kvalité och samtidigt ge individuella tips under resans gång.

Teknikgrupp1: (Jag känner mig väldigt ovan på skidorna) Fokus ligger på teknikträning, balans och kontroll i skidåkningens olika deltekniker och moment.
Teknikgrupp 2: (Jag är lite mer van, har åkt skidor tidigare) Fokus ligger på att jobba med teknikträning genom olika moment och övningar samt bitvis jobba med inslag av tempo.
Teknik och intervallgrupp (Jag har åkt en hel del skidor, känner mig trygg på skidorna och vill fokusera på både teknik men även fart och intervallträning) Olika deltekniker kommer utvecklas men med lite mer fokus mot stakningen. Perfekt för att sparras tillsammans med varandra.

Gruppen ”Teknik och intervallgrupp” är för dig som känner sig van att jobba med intervallträning i din längdskidåkning. Här fokuserar vi på intervaller i kombination med teknikträning. Vi lägger lite extra fokus på stakning (självklart även de andra delteknikerna i klassisk längdskidåkning) och sporras tillsammans.

Anmälan krävs för deltagande och detta gör du genom att skicka in ditt namn, mail, telefon och adress till info@tynellactivity.se
Sista anmälningsdag 
Vid stort intresse kommer vi dela upp i två tider med start 18.00 och 19.15.
Spårkort löser man på egen han för säsongen eller för enstaka tillfällen.

  • Vid brist på snö kan det bli att något längdskidspass kommer bytas mot barmarkspass för anpassad längdskidträning och teknikutveckling.
  • Skulle det vara väldigt dåligt med snö innan jul så kan det vara så att vi avvaktar med kursstart till v1 efter nyår och kör fram till och med vecka 10.

Pris
Hela träningsperioden 2022: 1695 kr
Enstaka tillfällen 2022: 295 kr

Program

Startdatum 15 december.
Skulle det vara sämre förhållanden innan Jul kommer vi skjuta på starten till efter nyår.
Vi kör oavsett 10 st träningstillfällen varje onsdag.

  • Start 15 dec och avslut den 23 feb.
  • Uppehåll under Jul och nyår den 29 dec.
  • Start den 5 jan efter nyår.

Villkor
• Betalning sker mot faktura ca en vecka innan kursen startar.
• Vid påbörjad kurs återbetalas ej deltagaravgiften eller efter sista avbokningsdag.
• Sista anmälan 29 november för medverkan under hela perioden
• Sista avbokningsdag 29 november för medverkan under hela perioden
• Sista anmälan inför enstaka tillfällen, 5 dagar före resp. träningspass
• Sista avbokning vid enstaka tillfällen, 3 dagar före resp. träningspass
• Information kommer att skickas ut inför träningstillfällena samt om ev. ändringar i programmet uppstår. Uppdaterad information kommer också att kunna läsas på vår Facebooksida, klicka här.

Under året kommer vi arrangera träningsgrupper med syftet att skapa en roligare och mer inspirerande träningsatmosfär. Här kommer vi lägga fokus på bra träning oavsett din nivå. Gör detta tillsammans med våra ledare från Tynell Activity. Här kommer du få köra träningspass innehållande lugnare distanspass, styrketräning av olika slag och så klart även intervallträning av olika varianter. Målet är att du ska få en inblick i hur du kan styra och lägga upp dina träningspass, kom och medverka oavsett nivå, vi anpassar efter ditt deltagande så alla kan vara med på passen. När det behövs delar vi också upp i gruppnivåer beroende på passens innehåll och syften. Läs mer om respektive träningsgrupp genom att klicka på det du önskar. Där hittar du information om anmälningstider, villkor och träningsprogram.

Alla kan vara med!
Vi kommer att anpassa träningen så att du kan vara med på våra träningspass. Under våra pass kommer vi att dela in i grupper. Vi har olika nivåer, nybörjare för dig som vill komma igång.
Sedan har vi också en grupp för medel/mer van. Kan du jogga 7-10 km så är det inga problem.
Vid behov kommer vi även köra en tuffare grupp som får utmana sig lite mer i intensiteten. Möjligheten finns såklart att bytta grupper under träningens gång. Alla kan vara med!