Tynell Activity Träningsgrupper

Under året kommer vi arrangera träningsgrupper med syftet att skapa en roligare och mer inspirerande träningsatmosfär. Här kommer vi lägga fokus på bra träning oavsett din nivå. Gör detta tillsammans med våra ledare från Tynell Activity. Här kommer du få köra träningspass innehållande lugnare distanspass, styrketräning av olika slag och så klart även intervallträning av olika varianter. Målet är att du ska få en inblick i hur du kan styra och lägga upp dina träningspass, kom och medverka oavsett nivå, vi anpassar efter ditt deltagande så alla kan vara med på passen. När det behövs delar vi också upp i gruppnivåer beroende på passens innehåll och syften. Läs mer om respektive träningsgrupp genom att klicka på det du önskar. Där hittar du information om anmälningstider, villkor och träningsprogram.

Alla kan vara med!
Vi kommer att anpassa träningen så att du kan vara med på våra träningspass. Under våra pass kommer vi att dela in i grupper. Vi har olika nivåer, nybörjare för dig som vill komma igång.
Sedan har vi också en grupp för medel/mer van. Kan du jogga 7-10 km så är det inga problem.
Vid behov kommer vi även köra en tuffare grupp som får utmana sig lite mer i intensiteten. Möjligheten finns såklart att bytta grupper under träningens gång. Alla kan vara med!

Höstens träningsgrupp med utveckling och utmaning av kondition samt styrka under 10 veckor
Var med i Tynell Activitys Träningsgrupp hösten 2020 och träna din kondition oavsett löpare, skidåkare eller cyklist. Var med och variera ditt träningsinnehåll och sporras tillsammans med andra.

HÄR KAN DU FÖLJA MED SOM NYBÖRJARE TILL MER VAN!!!

Första passet Torsdag den 10 september

Anmälan krävs för deltagande och detta gör du genom att skicka in ditt namn, mail, telefon och adress till info@tynellactivity.se

Sista anmälningsdag 28/8

Vi kommer erbjuda rullskidor på några av träningstillfällena om intresse finns för detta. Se program nedan med reservation för eventuella ändringar av något träningspass.

Pris
Hela träningsperioden 1495 kr/per
Enstaka tillfällen 295 kr (Rullskidpassen 395 kr)

Program

Vecka 37
Torsdag 10/9
18.00-19.00
Samling: Lugnet
Pass: Inledande uppvärmning med löpskolning samt löpstyrka. Övergår sedan till anpassning av intervallträning med både skidgångsstavar och ren löpning. Med syfte att förbereda sig för kommande veckor.

Vecka 38
Torsdag 17/9
18.00-19.00
Samling: Lugnet
Pass: Pulsstyrka. Vi varvar löpning med styrka. Vi kör i löparskor och kör styrkan med egna kroppstyngden. Styrkan är viktig för kroppshållning och teknik, men även skadeförebyggande.

 Vecka 39
Torsdag 24/9
18.00-19.00
Samling: Stora mossen
Pass: Längre och kortare intervaller som löpning/gång och löpning med stavar.

Vecka 40
Torsdag 1/10
18.00-19.00
Samling: Källviksbacken
Pass: Stavgångsintervaller med olika intensitetszoner och längder. Fokus ligger på att bygga vår kapacitet och får jobba med flåset. Du kan här lägga upp belastning och nivå efter dina förutsättningar.

Vecka 41
Torsdag 8/10
18.00-19.00
Samling: Stångtjärn/Falun.
Pass: Löpning med tröskelintervaller i kontrollerad farthållning. Fokus på detta pass är att jobba med mjölksyratröskeln samt delvis den muskulära uthålligheten. Längre intervaller 3-6 min i flackare terräng! Alt vid intresse erbjuda: Rullskidåkning med fokus på teknikträning.

Vecka 43
Torsdag 22/10
18.00-19.00
Samling: Lugnet
Pass: Pulsstyrka. Vi varvar löpning med styrka. Vi kör i löparskor och kör styrkan med egna kroppstyngden. Styrkan är viktig för kroppshållning och teknik, men även skadeförebyggande.

Vecka 44
Torsdag 29/10
18.00-19.00
Samling: Källviksbacken
Pass: Stavgångsintervaller. Vi kör grenspecifika intervaller med stavar där vi jobbar såväl tekniskt som med flåset för att förbättra konditionen.

Vecka 45
Torsdag 5/11
18.00-19.00
Samling: Lugnet
Pass: Pulsstyrka samt intervallblock. Här vill vi få ett bra pass med pulshöjande träning får vår kapacitet och kroppshållning.
Alternativt: Intervaller i Stångtjärn med pannlampa

Vecka 46
Torsdag 12/11
18.00-19.00
Samling: Lugnet
Pass: Korta intervaller för att jobba med hastighet och samtidigt kondition och löpstyrka.

Vecka 47
Torsdag 19/11
18.00-19.00
Samling: Lugnet
Pass: löpning med stavar (Intervallbana). Inledande uppvärmning med spänstövningar, för att sedan övergå till varierade intervallformer.

När den sparade snön läggs ut kan vi eventuellt erbjuda vissa pass på snö. Men detta kommer vi att meddela och erbjuda löpande beroende på förutsättningar.

Villkor

  • Betalning sker mot faktura närmare kursstarten
  • Vid påbörjad kurs återbetalas ej deltagaravgiften eller efter sista avbokningsdag
  • Sista anmälan 28 augusti för medverkan under hela perioden (Från sista anmälningsdag är bokning bindande)
  • Sista avbokningsdag 28 augusti för medverkan under hela perioden
  • Sista anmälan inför enstaka tillfällen, 4 dagar före resp. träningspass
  • Sista avbokning vid enstaka tillfällen, 3 dagar före resp. träningspass
  • Information kommer att skickas ut inför träningstillfällena samt om ev. ändringar i programmet uppstår. Uppdaterad information kommer också att kunna läsas på vår Facebooksida, klicka här.

Tynell Activitys Rullskidgrupp hösten 2020 – Klassisk rullskidåkning

Här kommer vi erbjuda 8 tillfällen (start 2 september) med träning på rullskidor. Fokus kommer vara att jobba med teknikträning och kontroll, men även för den som känner sig mer stabil på rullskidor intervallinslag

Här kommer vi som ledare på Tynell Activity förmedla vår kunskap för att inspirerar till bra teknikträning med personlig feedback. Du får med dig övningar att jobba vidare med, men framförallt får du möjlighet till kontinuitet i din rullskidåkning.

  • Nybörjargrupp: Fokus ligger på teknikträning med balans, kontroll samt säkerhet.
  • Mer van grupp: kommer jobba med teknikfokus samt moment med kondition och intervaller.

Träningspassen startar 18.00 enligt program nedan.
Vilken plats vi kommer att hålla till på informeras inför varje tillfälle.
Allt genomförs i Faun.

Övergripande innehåll

  • Balans- och kontrollträning
  • Säkerhet och trygghet
  • Moment för egen teknikträning samt teknikbanor
  • Bromsning och utförsträning efter förkunskap
  • Stakning i flack terräng samt uppförsstakning
  • Diagonalåkning och stakning med frånskjut
  • Pulshöjande träning och intervallträning
  • Skidstyrka, impulsträning och snabbhet

Vecka 36
Onsdag 2 sep (start med introduktion och teknikträning)

Vecka 37
Onsdag 9 sep

Vecka 38
Onsdag 16 sep

Vecka 39
Onsdag 23 sep

Vecka 41
Onsdag 7 okt

Vecka 42
Onsdag 14 okt

Vecka 43
Onsdag 21 okt

Vecka 44
Onsdag 28 okt

Pris för hela perioden 1395 kr
För att jobba med kvalitén kommer vi köra med begränsat antal deltagare under denna kurs.

Utrustning
Medtag egen utrustning för rullskidåkning. Vi har begränsat antal rullskidor att hyra ut vid förfrågan. Obligatoriskt med hjälm och reflexväst rekommenderas. Har du frågor och funderingar tveka inte att kontakt oss.

Villkor

  • Betalning sker mot faktura närmare kursstarten
  • Vid påbörjad kurs återbetalas ej deltagaravgiften eller efter sista avbokningsdag
  • Sista anmälan 26 augusti för medverkan under hela perioden (Från sista anmälningsdag är bokning bindande)
  • Sista avbokningsdag 26 augusti för medverkan under hela perioden
  • Sista anmälan inför enstaka tillfällen, 4 dagar före resp. träningspass
  • Sista avbokning vid enstaka tillfällen, 3 dagar före resp. träningspass
  • Information kommer att skickas ut inför träningstillfällena samt om ev. ändringar i programmet uppstår. Uppdaterad information kommer också att kunna läsas på vår Facebooksida, klicka här.

Vi fortsätter med succén och vinterns träningsgrupp även under kommande vintersäsong. Här kan du vara med som nybörjare till elitmotionär. Eftersom vi jobbar med många gruppindelningar så kan vi erbjuda bra kvalité och samtidigt ge individuella tips under resans gång.

Grupp 1: Motionär(Jag känner mig ovan)
Grupp 2: Mer van Motionär (Jag har åkt en del och känner mig trygg på skidorna)
Grupp Elit Motionär (Jag är en duktig skidåkare och vill åka snabbare). Lite mer fokus på stakning och intervaller med syfta att utmana sig lite mer i både teknik och fart i skidspåret, samt också sparra varandra i gruppen.

Gruppen ”elitmotionären” är för dig som vill testa på intervallträning i din längdskidåkning. Här fokuserar vi på intervaller i kombination med teknikträning. Vi lägger lite extra fokus på stakning (självklart även de andra delteknikerna i klassisk längdskidåkning) och sporras tillsammans.

Anmälan krävs för deltagande och detta gör du genom att skicka in ditt namn, mail, telefon och adress till info@tynellactivity.se
Sista anmälningsdag 20 november
Vid stort intresse kommer vi dela upp i två tider med start 18.00 och 19.15.
Spårkort löser man på egen han för säsongen eller för enstaka tillfällen.

  • Vid brist på snö kan det bli att något längdskidspass kommer bytas mot barmarkspass för anpassad längdskidträning och teknikutveckling.
  • Skulle det vara väldigt dåligt med snö innan jul så kan det vara så att vi avvaktar med kursstart till v1 efter nyår och kör fram till och med vecka 10.

Pris
Hela träningsperioden 1595 kr/per
Enstaka tillfällen 399 kr

Program

Vecka 50
Onsdag 9/12
18.00-19.00
Samling:  Lugnet Skidstadion
Pass: Teknikträning med fokus på koordination, balans och tyngdöverföring. Vi börjar med att bygga en grund för att träna på tryggheten och åkekonomin.
Pass grupp Elitmotionär: Inledande teknikträning av balans och stakning med avslutande stegringslopp.

Vecka 51
Onsdag 16/12
18.00-19.00
Samling: Lugnet Skidstadion
Pass: Teknikträning med fokus på koordination, balans och tyngdöverföring.
Pass grupp Elitmotionär: Inledande teknikträning/tyngdöverföring, utförsåkning samt stegringslopp.

Vecka 1
Onsdag 6/1
18.00-19.00
Samling: Lugnet Skidstadion
Pass: Teknikfokus fortsätter i varierad terräng samt utförsträning/kurvtagning. Övningar att jobba vidare med inför kommande träningspass. Skidstyrka!
Pass grupp Elitmotionär: Skidstyrka på skidor och teknik, kurvtagning och balans.

Vecka 2
Onsdag 13/1
18.00-19.00
Samling: Lugnet eller annan plats beroende på arbeten på skidstadion
Pass: Fokus på stakträning och tyngdöverföring. Hitta rätt stakteknik utifrån sin egen styrka och anpassa tekniken till underlaget.
Pass grupp Elitmotionär: Teknik med fokus på backe och längre intervalldrag.

Vecka 3
Onsdag 20/1
18.00-19.00
Samling: Lugnet
Pass: Teknikträning med utförsträning, saxning och val av delteknik i terräng.
Pass grupp Elitmotionär: Uppvärmning med fokus på balansträning. Sedan korta och långa intervaller.

Vecka 4
Onsdag 27/1
18.00-19.00
Samling: Lugnet
Pass: Inledande teknik och tyngdöverföring. Fokus ligger sedan på stakning och överkroppsstyrkan. Skidstyrka!
Pass grupp Elitmotionär: Stakning teknik och långa tröskelintervaller med impulser i.

Vecka 5
Onsdag 3/2
18.00-19.00
Samling: Lugnet
Pass: Fortsatt teknikträning av balans samt utförsträning och kurvtagning. Anpassning efter gruppen.
Pass grupp Elitmotionär: Skidstyrka och intervaller i varierad terräng för att träna på att byta ”växel”

Vecka 6
Onsdag 10/2
18.00-19.00
Samling: Lugnet
Pass: Finslipning av teknik
Pass grupp Elitmotionär: Teknikfokus och balans. Kortare intervaller med max-insats.

Vecka 7
Onsdag 17/2
18.00-19.00
Samling: Lugnet
Pass: Finslipning av teknik.
Pass grupp Elitmotionär: Vi jobbar med teknikmoment utifrån tidigare veckors genomgång samt intervallträning med varierat innehåll, helkropp.

Vecka 8
Onsdag 24/2
18.00-19.00
Samling: Lugnet
Pass: Avslutande pass, mer info kommer
Pass grupp Elitmotionär: Finslipning av tekniska moment samt avslutande intervallpass för inspiration och summering.

Villkor
• Betalning sker mot faktura ca en vecka innan kursen startar.
• Vid påbörjad kurs återbetalas ej deltagaravgiften eller efter sista avbokningsdag.
• Sista anmälan 20 november för medverkan under hela perioden
• Sista avbokningsdag 20 november för medverkan under hela perioden
• Sista anmälan inför enstaka tillfällen, 5 dagar före resp. träningspass
• Sista avbokning vid enstaka tillfällen, 3 dagar före resp. träningspass
• Information kommer att skickas ut inför träningstillfällena samt om ev. ändringar i programmet uppstår. Uppdaterad information kommer också att kunna läsas på vår Facebooksida, klicka här.

Genomförd

Anmälan
Du anmäler dig till info@tynellactivity.se

Villkor

  • Betalning sker mot faktura ca en vecka innan kursen startar.
  • Vid påbörjad kurs återbetalas ej deltagaravgiften eller efter sista avbokningsdag.
  • Sista anmälan 1 april för medverkan under hela perioden
  • Sista avbokningsdag 1 april för medverkan under hela perioden
  • Sista anmälan inför enstaka tillfällen, 3 dagar före resp. träningspass
  • Sista avbokning vid enstaka tillfällen, 1 dagar före resp. träningspass
  • Information kommer att skickas ut inför träningstillfällena samt om ev. ändringar i programmet uppstår. Uppdaterad information kommer också att kunna läsas på vår Facebooksida, klicka här.

Sommarträning för uppbyggnad av uthållighet och styrka under 10 veckor
Fortsätt vårträningen med oss genom att behålla kvalité och kontinuitet under sommaren. Syftet är att skapa en roligare och mer inspirerande träningsatmosfär som leder till utveckling. Här kommer vi jobba med variation i träningen för att bygga en grund samt utveckla din fysiska nivå. Allt för att skapa kunskap om hur just du kan lägga upp dina träningspass.

Gör detta tillsammans med våra ledare från Tynell Activity som kommer guida dig genom sommaren. Ett perfekt sätt att få kontinuitet och variation tillsammans med andra.

Första passet kommer att köras den 20 maj och det sista passet 12 augusti. Vi kommer köra ett semesteruppehåll på tre veckor i juli.

Efter sommarens träningsgrupp har vi ett kortare uppehåll innan möjligheten finns att vara med i kommande höstens- och vinterns träningsgrupper.

Anmälan
Anmälan krävs för deltagande och detta gör du genom att skicka in ditt namn och kontaktuppgifter till info@tynellactivity.se

Sista anmälan
Sista anmälningsdag 13 maj

Pris
Pris hela träningsperioden 1495 kr/person
Pris enstaka tillfällen 295 kr (Rullskidpassen 395 kr)

Program
Med reservation för eventuella ändringar i träningspassen.

Vecka 21
Onsdag
18.00
Samling: Lugnet
Pass: Löpning och kort introduktion till löpskolning samt funktionell styrka med lättare intervallinslag.

Vecka 22
Onsdag
18.00
Samling: Lugnet eller Stångtjärn
Pass: Korta intervaller i både obanad terräng samt stig/skidspår. Möjlighet till både gång och löpning för bra intensitet och anpassning av sin egen förmåga.

Vecka 23
Onsdag
18.00
Samling: Lugnet
Pass: Tynell Special – Funktionell styrkebana med pulsdrivande träning. Även alternativa inslag av löpning/gång. Innehållande spänstträning

Vecka 24
Onsdag
18.00
Samling: Källviksbacken
Pass: Stavgång i backe med inledande teknikträning. Passar ALLA!

Vecka 25
Onsdag
17.30
Samling: Lugnet, samåkning (15 min resa)
Pass: Myrlöpning för skonsam och pulshöjande träning. Benstyrka med stavgång.
Passar ALLA!

Vecka 26
Onsdag
18.00
Samling: Falun
Här finns möjligheten att välja teknikträning rullskidor eller med stavgång/löpning
Pass:Intervallbana med kuperad terräng för att variera belastning av puls. Kan såklart anpassa efter sin förmåga och uthållighet.
Alt vid intresse:  Rullskidor för den som vill prova på eller kör det. (Mer info om detta kommer)

Vecka 30
Onsdag
18.00-19.00
Samling: Stångtjärn
Pass: Intervallträning i stege Löp/gång i både backe och flack terräng. Anpassas i gruppnivåer.
Alt vid intresse:  Rullskidor för den som vill prova på eller kör det. (Mer info om detta kommer)

Vecka 31
Onsdag
18.00-19.00
Samling: Källviksbacken
Pass: Stavgång/löpning med inslag av varierad intervallform.

Vecka 32
Onsdag
18.00-19.00
Samling: Lugnet
Pass: Tynell Special – Funktionell styrkebana med pulsdrivande träning. Även alternativa inslag av löpning/gång. Innehållande spänstmoment.

Vecka 33
Onsdag
18.00-19.00
Samling: Lugnet
Pass Favoritpass i repris efter 9 veckor.

Villkor

  • Betalning sker mot faktura ca en vecka innan kursen startar.
  • Vid påbörjad kurs återbetalas ej deltagaravgiften eller efter sista avbokningsdag.
  • Sista anmälan 13 maj för medverkan under hela perioden
  • Sista avbokningsdag 13 maj för medverkan under hela perioden
  • Sista anmälan inför enstaka tillfällen, 5 dagar före resp. träningspass
  • Sista avbokning vid enstaka tillfällen, 3 dagar före resp. träningspass
  • Information kommer att skickas ut inför träningstillfällena samt om ev. ändringar i programmet uppstår. Uppdaterad information kommer också att kunna läsas på vår Facebooksida, klicka här.

Som medlemmar i Tynell Actvitys Träningsgrupper får du exklusiva erbjudanden från våra samarbetspartners. Du blir även medlem i den träningsgrupp som Tynell Activity har på Facebook där vi delar och förmedlar tips och tankar, samt träningspass och erbjudanden. Se nu till att anmäla dig till din träningsgrupp och följ med oss på träningspassen. Å du.. kom ihåg att du kan vara med oavsett nivå.